BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, November 19, 2010

Kelebihan Hari Raya Aidil Adha

Kelebihan Hari Raya Aidil Adha
Salam kawan-kawan,
Hari nie nak membicarakan dan mengupas tentang Kelebiha Hari Raya Aidil Adha. Apa itu Hari Raya Aidil Adha? Hari Raya Aidi Adha atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

Hari raya Quarban merupakan hari yang paling istimewa buat seluruh umat islam di merata dunia kerana meupakan hari umat islam memperingati peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim as dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s dalam memenuhi perintah Allah S.W.T..

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah. Ibadah korban merupakan satu amalan yang dituntu dalam islam. Seharusnya kita sebagai umat islam harus mengorbankan sebahagian gaji yang kita perolehi hasil dari titik peluh kita kerana ibadah korban merupakan perkara yang dituntut keatas setiap individ yang berkemampuan.




Itu sahaja coretan aku tentang kelebihan Hari Raya Aidil Adha ataupun Hari Raya Haji.
Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha

0 comments: