BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, August 14, 2009

program orientasi API






Alhamdulilah, syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan rahmatnya, program orientasi Akademi Pengajian Islam,’Salam Kemesraan’ telah selamat dijalankan. Walaupun pada awalnya terdapat beberapa halangan namun setelah 3 minggu ditangguhkan, akhirnya ia telah selamat diadakan pada 7-9 Ogos 2009. Kehadiran siswa-siswi dari semester 1 & 2 Akademi Pengajian Islam juga tidaklah mengecewakan..

Pendaftaran peserta telah dibuka seawal jam 5 petang pada 7 ogos bersamaan hari jumaat. Seterusnye kesemua peserta dibahagikan kepada 17 kumpulan sebelum masuk waktu solat Maghrib.. Selepas solat, majlis bacaan yasin telah diadakan diketuai oleh Ust. Salman bin Jonid. Selepas Isyak, semua peserta diarah agar duduk semula di dalam kumpulan masing-masing untuk memperkenalkan fasilitator mereka.. Setelah selesai semuanya,kesemua peserta diberi minum malam sebelum mereka dibenarkan pulang ke bilik masing-masing.

Pada 8 ogos bersamaan hari kedua program tersebut berlangsung, semua peserta telah dikejutkan seawal jam 4.30 untuk solat subuh. Selepas solat subah mereka telah disajikan dengan kuliah subuh yang disampaikan oleh Ust. Afif bin Yahya. Seterusnya mereka dibawa keluar untuk senaman pagi yang diketuai oleh saudara Amer bin Yusof.

pada pukul 8.30 pagi selepas semua pelajar menikmati sarapan, mereka semua telah masuk ke dalam audi untuk mendengar taklimat daripada penyelaras semua program yang ditawarkan di akademi ini. dengan tiada apa-apa masalah,alhamdulillah kesemua taklimat dapat dihabiskan tepat jam 1 tengahari. selepas itu kesemua peserta bergarak ke masjid untuk solat zohor dan makan tengahari.

pada jam 2.30 ptg, semua peserta berkumpul kembali di dalam audi untuk meneruskan program LDK yang akan dijalan pada petang tersebut. Antara LDK yang dijalankan ialah debat antara pelajar dan boneka.. selepas itu mereka harus memperagakan boneka yang direka di atas pentas untuk memberi peluang kepada pihak juri mengira markah.

selepas itu semua peserta bergerak ke masjid untuk menunaikan solat asar..selepas solat, aktiviti riadah telah diadakan. antara acara yang dijalankan ialah futsal sambil kaki diikat bersama pasangan bagi siswa dan sukaneka bagi siswi..

pada malamnya pula selepas solat isyak, peserta telah menjalankan satu lagi LDK yang diberi nama pulau harapan.. di dala LDK ini, mereka dikehendaki mereka sebuah pulau yang memenuhi citarasa mereka dan mesra alam. selepas itu semua pesert telah disajikan dengan sebuah slide show sebelum mereka pulang ke rumsis untuk beradu..

pada keesokan harinya iaitu pada 9 ogos, semua peserta telah dikejutkan oleh uruseria pada pukul 4.30 pagi untuk qiamulail iaitu acara penutup bagi program orentasi tersebut..selepas solat subuh, semua peserta telah dibenarkan

0 comments: