BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, July 4, 2008

SEJARAH KOLEJ TEKNOLOGI ISLAM ANTARABANGSA MELAKA

Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka (KTIAM) dahulunya dikenali sebagai Kolej Islam Melaka yang ditubuhkan pada tahun 1994, telah memperkenalkan satu dimensi baru pendidikan Islam dengan menerapkan Pengajian Islam dalam semua program akademik yang ditawarkan. Hal ini bertujuan bagi melahirkan para pelajar berjiwa Islam yang memiliki ilmu-ilmu wadi’e dan sentiasa komited dalam memenuhi keperluan sumber tenaga manusia di negara ini, lantas mewarnai perkembangan pendidikan kebangsaan.

KTIAM merupakan sebuah Institusi Pengajian Tinggi milik penuh kerajaan negeri Melaka. Perkembangannya adalah ekoran daripada cadangan pihak kerajaan negeri Melaka untuk menaik taraf madrasah Darul Falah di Kuala Sungai Baru kepada sebuak kolej islam. Kolej ini memulakan operasi pada 30 Jun 1994 dengan menyewa di Bangunan MARA Alor Gajah, Melaka dan Fakulti Pengurusan Perniagaan telah ditempatkan di sini.

Pada awal Januari 1996, Kampus Fakulti Kejururawatan telah ditubuhkan dan ditempatkan di Bangunan Graha Patriotika, Tanjung Kling, Melaka yang dikenali sebagai Kampus Tanjung. Manakala kampus cawangan Fakulti Pengajian Islam pula telah ditubuhkan pada Julai 1996 dan ditempatkan bersebelahan kampus kejururawatan sebelum ianya dipindahkan ke bangunan yang terletak di Taman Melor, Kuala Sungai Baru, Melaka.

Selanjutnya, KTIAM terus memperluaskan misi gedung ilmunya dengan menubuhkan Fakulti Pengurusan Perhotelan dan Pelancongan yang kini dikenali sebagai Fakulti Pengurusan Hospitaliti dan ditempatkan di Kampus Tanjung, Tanjung Kling, Melaka. Namun, dengan keprihatinan kerajaan negeri Melaka, maka KTIAM kini telah ditempatkan ke sebuah kawasan khusus di Kuala Sungai Baru. Semua kampus fakulti dan pentadbiran KTIAM telah berpindah ke sini dalam bulan Mei 1999. Kini, KTIAM telah mempunyai tujuh fakulti termasuk fakulti Sains Dan Teknologi dan Kuliyyah Al-Dirasat Al-Islamiyyah Wal-Arabiyyah yang menyediakan program-program diploma dan sijil dalam pelbagai bidang.

Tertubuhnya Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka (KTIAM) sesungguhnya akan dapa menampung keperluan pembelajaran peringkat tinggi bagi mereka yang gagal menempatkan diri di Institusi Pengajian Tinggi Awam. Dengan ini, diharapkan KTIAM dapat menjadi pemangkin bagi mengembalikan kegemilangan Melaka sebagai sebuah pusat pengembangan ilmu dan dakwah Islamiyyah seperti suatu masa dahulu.

More information...

4 comments:

Khalilsempoi said...

Salam ukhwah . .

Bersyukur khadrat Allah krn KTIAM telah brjaya dinaiktaraf menjadi KUIM dan Fakulti Pengajian Islam dinaiktaraf menjadi Akademi Pengajian Islam

hafizahN9 said...

salam..saya nak tau bgmna dengan permohonan stam d KUIM..hrp bleh bantu..

fatihah said...

camner nak mhon??sy lepasan spm..

linda said...

cmner nk mohon bg lepasan spm n pe course yg ditawarkan?