BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 31, 2008

Israk Mikraj ubat duka Rasulullah

PERISTIWA Israk dan Mikraj adalah mukzijat besar Nabi Muhammad SAW. Menurut jumhur ulama, ia berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab tahun ke-11 kenabian bersamaan 622 Masihi dalam usia Baginda antara 51 atau 52 tahun.
Sebelum berlakunya peristiwa itu, Rasulullah SAW berhadapan dengan tahun kesedihan apabila isteri serta bapa saudara Baginda wafat sementara tentangan serta pemulauan oleh kaum Musyrikin semakin hebat. Israk dan Mikraj adalah kurniaan Allah untuk mengubat duka Rasulullah SAW yang mana sebelum itu Baginda didatangi Jibril bersama Mikail. Dada Nabi dibedah dan dicuci dengan air zamzam serta dimasukkan hikmah (bijaksana), iman, sabar, berani, ilmu, Islam (kepatuhan) dan dicap di belakangnya tanda kenabian dan dijahit semula tanpa sebarang bekas.

Israk ialah perjalanan Nabi SAW pada malam hari dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis dengan Buraq. Ketika mikraj Nabi SAW ke langit, pelbagai peristiwa dilalui Baginda termasuk pertemuan dengan Nabi Adam, Isa, Yahya, Yusuf, Idris, Harun dan Musa. Israk dan Mikraj adalah teropong analisis yang dianugerahkan Allah kepada Rasulullah SAW untuk melihat gambaran seterusnya menganalisa banyak hal. Tetapi pokok persoalannya ialah manusia dan alam sebagai sasarannya. Hal ini sesuai dengan firman Allah yang bermaksud: "Untuk memperlihatkan kepadanya tanda kekuasaan dan kebesaran Kami." (Surah al-Isra', ayat 1). Semua itu sebagai iktibar dan pengajaran kepada manusia dan alam sekali gus.

Antara peristiwa yang diperlihatkan ialah petani yang bercucuk tanam segera memungut hasilnya tidak henti-henti (gambaran pahala bagi orang yang berjuang dan bersedekah di jalan Allah) dan bau wangi kubur Masyitah serta anaknya yang berani mati mempertahankan keimanan di hadapan pemerintah zalim. Manusia yang memecahkan kepalanya sendiri dengan batu iaitu gambaran orang yang kepalanya berat untuk sujud bersembahyang selain manusia bercawat makan rumput dan buah berduri serta bara api kerana tidak mahu mengeluarkan zaka. Peristiwa lain ialah nanusia berenang dalam lautan darah, dan dilempar dengan batu gambaran orang makan riba atau bunga dan manusia yang menggunting lidahnya sendiri dengan gunting api iaitu gambaran orang pandai bercakap tetapi tidak melaksanakannya.

Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya, kemudian Kami kembalikannya serendah-rendahnya (iaitu balasan neraka)." (Surah at-Tin, ayat 4-5) Melalui peristiwa Israk dan Mikraj, kita dapat melihat beberapa macam kecenderungan manusia ke arah kebajikan dan kejahatan hasil daripada perjalanan hidup mereka di dunia.
Bagi Rasulullah SAW, Israk dan Mikraj semacam lawatan yang sasaran serta pelan tugas sudah ditentukan secara pasti oleh Allah dengan gambaran, dan analisis untuk panduan umat manusia sejagat.

0 comments: